Stay In Touch
Mijn 4 woorden voor 2014 Mijn 4 woorden voor 2014
9 januari, 2014
Durf jij te vragen? Durf jij te vragen?
27 september, 2013
Ondernemen is een avontuur Ondernemen is een avontuur
20 september, 2013
Er is er één jarig! Er is er één jarig!
9 januari, 2013
Ondernemer specialiseer je! Ondernemer specialiseer je!
14 november, 2012
Eerste Waarmaakdag Zaanstad Eerste Waarmaakdag Zaanstad
24 oktober, 2012
Iedere ondernemer is rijk
12 september, 2012
Een WordPress Blog beginnen

Eerste hulp bij het beginnen met bloggen

Een helpende hand

Soms weet je dat iets goed voor je is – laten we zeggen 3x sporten in de week – maar je weet niet waar en hoe je beginnen moet. Je hebt eigenlijk iemand nodig die je even ‘bij de hand neemt’ en met jou een start maakt, zodat je daarna op eigen houtje verder kunt gaan.

Hulp bij WordPress blog

Met bloggen kan het ook zo zijn. Diep van binnen weet je dat je er mee zou moeten beginnen, maar waar en hoe? In deze blog neem ik je bij de hand. Samen zetten we een webblog op en ik laat je zien hoe je jouw eerste bericht kunt publiceren. Daarna is het aan jou om de blogwereld te veroveren!

10 redenen om te bloggen

Voor het geval ik je ook nog over de streep moet halen om überhaupt met bloggen te beginnen, zijn hier 10 redenen waarom je ‘zou moeten’ bloggen:

  1. Door te bloggen wek je vertrouwen in jouw deskundigheid.
  2. Door in social media te verwijzen naar jouw webblog maak je indirecte reclame voor jouw product/dienst, hetgeen sympathieker wordt gevonden dan directe reclame (zie dit blogartikel).
  3. Door regelmatig jouw blogartikelen te lezen, krijgt men het gevoel jou persoonlijk te kennen, en zal je makkelijker benaderen.
  4. Door op jouw webblog te verwijzen naar jouw website, trek je meer bezoekers naar jouw website.
  5. Door te bloggen heb je iets van jezelf om op social media naar te verwijzen, in plaats van alleen goede artikelen van anderen.
  6. Wanneer je goede/behulpzame blogartikelen schrijft, worden deze op andere social media geretweet, geliked, gelinkt en geplust, waardoor je netwerk groeit.
  7. Een webblog dat geïntegreerd is in jouw website (www.jouwdomeinnaam/blog) zorgt voor regelmatige verversing van jouw site, hetgeen goed is voor SEO*.
  8. Het schrijven van blogartikelen zorgt voor verdieping van jouw eigen vakkennis, omdat je op zoek gaat naar aanvullende en onderbouwende informatie.
  9. Door naar verloop van tijd jouw blogartikelen te bundelen kun je een boek (zoals Social Media 101van Chris Brogan) of e-book maken. Deze laatste kun je weggeven als men zich abonneert op jouw blog (zie MeerAdvies).
  10. Bij het geven van trainingen/workshops vormen jouw blogartikelen een leidraad voor lesmateriaal.

* SEO= Search Engine Optimization oftwel goede vindbaarheid door zoekmachines.

10 redenen voor een WordPress blog

In 10 stappen naar een eigen WordPress webblog

Naast het bloggen op fora zoals Hallo! van de Kamer van Koophandel kun je er ook voor kiezen een eigen webblog op te zetten. Hier gelden geen beperkingen (zoals het niet direct reclame mogen maken) en deze
kun je in grote lijnen naar wens opmaken.

In de volgende 10 stappen leer ik je hoe je een eigen webblog in WordPress kunt opzetten en jouw eerste artikel kunt publiceren.

/*Alhoewel het uit SEO oogpunt beter is om een geïntegreerde webblog (zie hierboven punt 7) te hebben, heb ik in dit blogartikel voor een losstaande webblog gekozen. Een geïntegreerde webblog vereist een aanpassing van jouw website, hetgeen weer inhoudt dat je de maker of beheerder van jouw website moet inschakelen. Dat zou misschien net een stap te ver voor je zijn om met bloggen te beginnen, wat weer zonde zou zijn, want SEO is maar 1 van de vele voordelen die bloggen met zich meebrengt. Mocht het bloggen je bevallen, dan kun je altijd nog later jouw webblog in jouw website laten integreren.*/

  1. Bedenk een url (www.jouwnaam.wordpress.com), gebruikersnaam en wachtwoord voor jouw webblog en zorg voor een geldig e-mail adres.
  2. Volg video les 1 en maak jouw eigen WordPress webblog aan.
  3. Kies met behulp van video les 2 een mooi thema uit en verzin een pakkende titel voor jouw webblog.
  4. Brainstorm over de onderwerpen waar je veel kennis over hebt en schrijf ze allemaal op.
  5. Bedenk voor wie je gaat schrijven, wat is jouw doelgroep, welke vragen wil je beantwoorden, welke kennis wil je met de lezers van jouw blogartikel delen?
  6. Kies uit de onderwerpen van je brainstorm sessie (zie punt 4) het eerste onderwerp waarover je wilt gaan schrijven.
  7. Werk dit onderwerp in grote lijnen uit in een tekstverwerker en verzamel evt. afbeeldingen en video’s die je wilt toevoegen in een map op je computer.
  8. Bekijk video les 3 en schrijf – aan de hand van punt 6 – jouw eerste blogartikel.
  9. Voeg met behulp van video les 4 foto’s, bestanden en You Tube video’s toe aan jouw tekst.
  10. Zorg dat je onderaan jouw blogartikel een ‘branding signature’ schrijft. Leg daarin uit wie je bent en wat je doet en link naar jouw website (tips hiervoor vind je in video les 5).
  11. Publiceer jouw artikel (zie video les 3).
Het verspreiden van jouw blogartikel op social media

WordPress blogartikel verspreiden

Zodra je een eigen blogartikel op jouw webblog hebt gepubliceerd, is het tijd om dit te verspreiden op social media en op verschillende fora, zoals Hallo! (kopiëren en plakken – en misschien wat herschrijven omdat je geen directe reclame mag maken).

Schrijf een uitnodigende tweet en voeg een link toe naar jouw blogartikel (ga naar jouw blogartikel, kopieer het url in de adressenbalk van jouw browser en plak dat vervolgens in jouw tweet). Zet een bericht op Facebook of Google+ met wederom een link naar jouw blogartikel. Doe hetzelfde met LinkedIn en alle andere social media die je gebruikt.

Zorg ervoor dat je in een bepaalde regelmaat (1x per week, 1x per 2 weken, 1x per maand) nieuwe blogartikelen schrijft – ja, bloggen kost tijd, maar alle vormen van netwerken kosten tijd! – zodat mensen steeds terugkomen naar jouw blog en er vertrouwd mee raken.

Hoe beter jouw blogartikelen een antwoord geven op de vraag waarmee de bezoeker zit, des te meer bezoekers zul je naar jouw webblog (en indirect naar jouw website) blijven trekken.
rss voro WordPress blog
Er bestaan ook allerlei manieren om mensen zich te laten abonneren op jouw blog (rss feeds, e-mail inschrijving), maar dat is iets voor een ander blogartikel.

Toegift

Voor wat de dashboard van WordPress betreft, zou ik zeggen ga experimenteren met de vele mogelijkheden die het – naast datgene wat ik al in de videolessen heb uitgelegd – nog biedt. Op internet kun je een schat aan video tutorials vinden over het aanpassen, aanvullen en optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van een WordPress blog. Hier is er alvast één:

Omdat ik niet alle wijsheid over bloggen in pacht heb, geef ik tot slot nog wat links naar goede blogs en blogartikelen over het bloggen: MeerAdvies, HijBlogt, FMK-blog en Jos Veldmerk.

Laat je het me weten als het je gelukt is jouw eigen webblog te starten? Ook als het niet lukt en je komt vast te zitten, dan help ik je graag verder!

Tags:

Comments
Send a Comment

No Comments

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Vind mij op social media!
Link to my Facebook Page
Link to my Linkedin Page
Link to my Twitter Page